Teatr Wielki Opera Narodowa - Polski Balet Narodowy, Warszawa

Pupa


Libretto
Klara Syrewicz (wg Gombrowicza)
Choreografia
Anna Hop
Muzyka
Stanisław Syrewicz
Scenografia i projekcje
Małgorzata Szabłowska
Kostiumy
Katarzyna Rott
Światła
Maciej Igielski
Zdjęcia
Ewa Krasucka
Duża Scena

OBSADA
Joanna Drabik

Boss

Ana Kipshidze, Ewa Nowak, Rinaldo Venuti

W scenie Rozczłonkowanie

Carlos Martín Pérez

W scenie Nagość

Adam Myśliński, Palina Rusetskaya, Eliza Walaszczyk

W scenie Łydka

Palina Rusetskaya i Carlos Martín Pérez; Ewa Nowak i Shunsuke Mizui

W scenie Ojczyzna

Antonio Lanzo

.

Daria Majewska

.

Rachael Vrbancic

.


OPIS
„Dobra, oswojona pupa jest podstawą, od pupy przeto zaczyna się akcja. Z pupy, jak z pnia głównego, rozchodzą się rozgałęzienia poszczególnych części, jako to palec u nogi, ręce, oczy, zęby, uszy, przy czym jedne części przechodzą nieznacznie w inne dzięki subtelnym i kunsztownym przetworzeniom" - pisał Witold Gombrowicz w Ferdydurke. Ciało jest jednym z głównych tematów tej powieści.
Stanisław Syrewicz, autor muzyki do Pupy wspomina, że o Gombrowiczu rozmawiał kiedyś z reżyserem Maciejem Wojtyszką - ich rozmowa zainspirowała go do baletowego przetworzenia wątków z Ferdydurke. Syrewicz jest kompozytorem muzyki filmowej i autorem piosenek, pracował między innymi z Andrzejem Żuławskim, Marianne Faithfull, Edytą Górniak (piosenka To nie ja). Nad Ferdydurke pracował już w 1991 roku, gdy tworzył muzykę do filmu Jerzego Skolimowskiego 30 Door Key.
Autorką choreografii jest Anna Hop - młoda, niezwykle utalentowana, pracowita, wszechstronna tancerka i choreografka. „Swoje spektakle nazwałabym raczej teatrem tańca, tańcem wyrazistym, to forma na pograniczu" - mówi artystka. Temat alienacji ciała, prób jego oswajania jest jak najbardziej aktualny. Ciało, którego tancerze są szczególnie świadomi, mamy wszyscy - i dzięki kunsztowi artystów oglądamy opowieść o każdym z nas, opowieść o „człowieku w teatrze życia codziennego".
Aranżację plastyczną sceny zaproponowała Małgorzata Szabłowska, wspierana własnymi projekcjami i kostiumami projektu Katarzyny Rott. Wszyscy oni podjęli wespół ambitną próbę przełożenia elementów symboliki pisarza na język muzyczny i wizualny. „Tak, jak u Gombrowicza nie ma miejsca na liryczne zabarwienia - przypomina Syrewicz, a dramat miesza się u niego z groteską, tak w moich podszytych ironią kompozycjach nie ma miejsca na ckliwość, wzniosłość czy rozczulenia".

Symbolika Ferdydurke to doskonały materiał do adaptacji baletowej m.in. dlatego, że Gombrowicz posługuje się tu niemal wyłącznie językiem ciała. Takie pojęcia, jak "pupa", "gęba", "łydka" czy "rozczłonkowanie" służą do określenia fenomenów społecznych i psychologicznych, które mimo upływu 75 lat adekwatnie przylegają do współczesnej rzeczywistości.


Czas trwania: 1 godz. 10 min.

Ceny biletów:
80 zł (normalny)
60 zł (ulgowy)
RECENZJE
Wdzięczna pupa pozbawiona gęby
Pisze Jacek Marczyński w "Rzeczpospolitej"
Pupa, łydka, gęba, klucz
Pisze Dorota Kozińska w "Tygodniku Powszechnym"
Pupa mocno wygładzona
Pisze Katarzyna Gardzina-Kubała w "Ruchu Muzycznym"
Gombrowicz w baletkach
Pisze Ewa Kretkowska w "Dwutygodniku Stronie Kultury".

MEDIA

PARTNER
Muzyka z nagrania (muzyka elektroniczna, dodatkowe aranżacje: Dariusz Kaliński; mastering: Marcin Bociński; w utworach Forma, Dojrzałość i Słowacki wykorzystano nagrania w orkiestracji i pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego)
Informacja o cookies
Korzystamy z plików cookies w celach statystycznych i umożliwienia funkcjonowania serwisu.
Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę.
Informacje o możliwości zmiany ustawień cookies »
Zgadzam się, zamknij X