Janusz Wiśniewski

Dybuk, czyli Demon z Marianpola

na podstawie utworu Szymona An-skiego, w sztuce wykorzystano także utwory Szekspira, Marlowe'a, Achmatowej, Cwietajewej i innych...


Inscenizacja i reżyseria
Janusz Wiśniewski
Muzyka
Jerzy Satanowski
Choreografia
Emil Wesołowski
Kostiumy
Janusz Wiśniewski, Romana Filipowska - współpraca
Charakteryzacja
Dorota Sabak
premiera 12.09.2014
Scena Kotłownia

OBSADA
Łukasz Stawowczyk

Dybuk (gościnnie)

Agnieszka Rose

Lea jako Panna Młoda

Piotr Kondrat

Pan Młody

Ryszard Mróz

Sander - Ojciec

Klaudia Kuchtyk

Lea Nieobecna

Katarzyna Dorosińska

Lea 'Nie Ma Nadziei'

Joanna Jędrejek

Lea Porzucona

Romana Filipowska

Lea Śniąca (gościnnie)

Małgorzata Mikołajczak

Lea Na Dnie (gościnnie)

Alan Bochnak

Anioł

Danuta Dolecka

Śmierć


OPIS

Ryszard, który szykował się do roli Egzorcysty na jednej próbie powiedział: „istnieje taśma nagrywana podczas egzorcyzmów, na której słychać pięć głosów, których nie powinno być na tej taśmie, głosów „dodatkowych"; straszliwych, złych, wściekłych, ale też zawodzących..." Zatem ile demonów siedziało w tej egzorcyzmowanej nieszczęśnicy?... Według żydowskiej tradycji każdy grzech rodzi nowego diabła. - Zabraliśmy się do roboty, żeby „oczyścić nagranie z szumów" i usłyszeć co mówią te głosy.

Chanan i Lea to żydowscy Romeo i Julia. Ten Romeo umiera z rozpaczy, kiedy odebrano mu jego Julię i staje się duchem. Pragnienie bycia z Leą jest tak wielkie, że wciąż rozpaczający duch Chanana staje się demonem, Dybukiem i wnika w ciało dziewczyny, aby żyć obok jej duszy. Teraz właśnie wkraczają egzorcyści. Dedykuję ten spektakl tym, którzy tęsknią za Ukochanymi.

Janusz Wiśniewski

 

fot. M. Strudziński

 


RECENZJE
Jak zawsze u Wiśniewskiego: obezwładniające wizualnie przedstawienie
o "Dybuku" pisze dr Tomasz Miłkowski na stronie AICT i na swoim profilu FB
Mroczne klimaty radomskiej Kotłowni
recenzja Pauliny Aleksendry Grubek z Dziennika Teatralnego
Dybuk, czyli Duch miłości
recenzja Diany Tomaszewskiej z Teatraliów
Pragnienie opętania
o "Dybuku" pisze Agnieszka Wojciechowska w "OK!Magazynie"
To piękny spektakl o miłości
recenzja Barbary Koś z "Echa Dnia"
Sto i więcej lat samotności
recenzja Szymona Spichalskiego z portalu teatrdlawas.pl