Samuel Beckett

Beckett

na postawie jednoaktówek: "Kroki", "Kołysanka", "Katastrofa", "Przychodzić i odchodzić"


Reżyseria
Waldemar Śmigasiewicz
Scenografia
Maciej Preyer
premiera 28.12.2012
Scena Kameralna

OBSADA
Danuta Dolecka

Kobieta w fotelu (Kołysanka), Ru (Przychodzić i odchodzić)

Karolina Łękawa

May (Kroki), Vi (Przychodzić i odchodzić)

Iwona Pieniążek

Głos kobiety (Kroki), Flo (Przychodzić i odchodzić)

Katarzyna Dorosińska

Asystentka (Katastrofa)

Adam Majewski

Reżyser (Katastrofa)

Robert Mazurek

Protagonista (Katastrofa)


OPIS

 Spektakl złożony z 4 jednoaktówek Samuela Becketta w opracowaniu Waldemara Śmigasiewicza.

 

Beckett zbudowany jest ze słów, pod którymi kryją się nieprzebrane emblematy znaczeń. Jego język odziera realność z pozorów istnienia. Rozpięty w pustce i ciszy ukazuje swą niewystarczalność w opisie ludzkiej mowy.
Elementarne cząstki składają się na pojęcie chwili i ta nieuchronnie krok po kroku zbliża nas ku śmierci. Te „Kroki" to beckettowska obecność, „Kołysanka" - powrót do niemożliwego początku, „Katastrofa" - cena, jaką płacimy za wzniosłość, „Przychodzić i odchodzić" to zamknięcie losu w kolistość czasu.
Cztery zrealizowane przez nas jednoaktówki nie oddają w pełni znaczeń Becketta. Jednak te cztery jednoaktówki ukazują inny wymiar cielesności, inny wymiar istnienia, oparty na matematycznym systemie znaczeń. Rodzi się szansa, że poszukując tych znaczeń odnajdziemy się jakoś w codzienności naszego istnienia.

Waldemar Śmigasiewicz

 

fot. M. Strudziński